Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus
V. K. Jonyno galerijoje, Turistų g. 9, Druskininkuose,
kovo 2 d., šeštadienį, 15 val.
atidaroma grafinio dizaino paroda „Keliaujančios raidės“.
Projektas „Keliaujančios raidės“ rengiamas nuo 2008 m. įvairiose šalyse ir kiekvieną kartą suformuluojama vis nauja koncepcija. Projekto ašis visada buvo rašto meno tyrimas ir sklaida. 2008 m. paroda buvo surengta LR generaliniame konsulate Peterburge, vėliau eksponuota Kijeve bei Lvove. Projekto koncepcijos pavadinime „Keliaujančios raidės” glūdi nuoroda į raštą kaip kultūrinį „bagažą”, kuris neatsiejamas nuo kelionės per laiką ir šalis, neatsiejamas nuo sutiktų ir meninėmis žiniomis besidalijančių žmonių.
„Keliaujančios raidės 2009” sutapo su Vilniaus – Europos kultūros sostinės renginiais, o 2010-aisiais jau vyko Lahti miesto parodų salėse, Suomijoje. Parodos koncepcija detalizavosi, kūrybinės kelionės atkarpa atrado savo braižą ir įgavo antrąjį, kodinį pavadinimą „Letters in ART Tour“.
Kaip „Keliaujančių raidžių 2011” parodos, vykusios Vilniuje, koncepcija buvo pasirinkta „Tranzito” sąvoka, nes raštas, raidės visada buvo kultūros dalis. Jos, įsitvirtindamos vis kitose formose ir medijose, ir iki šiol veikia kaip „kultūros tranzitas”. 2013-aisiais paroda vyko Helsinkyje. Kaip parodos koncepcija buvo pasirinkta sąvoka „Tipografinis džiazas”. Projektas buvo Lietuvos pirmininkavimo Europos Sąjungos tarybai uždarymo renginių Suomijoje dalis. Šrifto dizaino kūrėjams, kaligrafams, menininkams įdomiausia tai, kad raidės ir raštas turi prasmes ir garsus, taip pat, kaip ir muzikos garsai.
„Keliaujančių raidžių 2015” paroda vyko Vilniuje. Parodos koncepcija „Ryt-vakar”, sukurta kaip dviejų lietuviškų žodžių „rytai” ir „vakarai” trumpinys, dar gali būti suvokiama dviem kitais aspektais: pirmuoju – keliami klausimai, Rytams svarbi Vakarų kultūra geografiniu, kultūriniu aspektu (ir atvirkščiai). 2017-ųjų paroda, kurios tikslas buvo pristatyti skirtingų pasaulio šalių grafikos ir tipografikos dizainerių, menininkų inovatyvų požiūrį į rašto meną, vėl buvo eksponuojama Vilniuje. Parodos koncepcija – X, Y, Z – atitinka koordinates dvimatėje Dekarto plokštumoje. Horizontalioji ašis vadinama X ašimi, vertikalioji – Y. Tašką, kuriame kertasi abi koordinatės, vadiname pradžios tašku – 0, o kūryboje jis reiškia kūrybinio kelio pradžią.
Tad lygiai po dešimtmečio nuo pirmosios parodos „Keliaujančių raidžių” paroda, apkeliavusi daugelį šalių ir parodinių erdvių Lietuvoje, vėl ruošiasi į kelionę. Šį kartą į Druskininkus, kur žymaus knygų iliustruotojo V. K. Jonyno galerijoje visą mėnesį bus eksponuojami į šios kelionės bagažą sukrauti darbai. Rašto meno, kaip kultūrinio bagažo, forma gali kisti, priklausomai nuo kelionės trajektorijos ir laiko, gali pasipildyti naujais darbais, bet objektas ir turinio ašis visada išliks ta pati – bus eksponuojama tai, kas svarbiausia kaligrafijos ir tipografikos srityse.
Parodos kuratorė prof. Aušra Lisauskienė
Paroda veiks: 2019 03 02 – 2019 04 05
Papildomą informaciją teikia: Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus Druskininkų skyriaus vadovė Regina Stankevičienė tel. 8 679 2403